dinsdag 23 augustus 2011

Granny Sloffen

Als de zomer het laat afweten....
En je hebt koude voeten.....
En je hebt een bak vol met wol....
Dan ga je er mee aan de slag!

SLOFFEN!

Je haakt 12 granny squares.....
Maakt ze aan elkaar volgens een schema....
Je haakt er een boordje op.....
En voila!



De sloffen zijn gehaakt met
Eskimo van Drops
en haaknaald 6 mm.

Het idee komt o.a. uit dit boek:


In dit boek zien ze er zo uit:


Maar ik heb ze toch anders gemaakt.
Mijn vierkantjes zijn dichter van structuur.
Dat leek mij toch warmer en comfortabeler.


Hier is de beschrijving:
Meet de lengte van je voeten in cm.
Deel het aantal cm door 2.
Voorbeeld:
Zijn je voeten 24 cm lang.
Deel door 2, dat is 12 cm.
Je haakt dan vierkantjes met een diagonaal van 12 cm.
Zijn je voeten 26 cm lang, dan haak je vierkantjes
met een diagonaal van 13 cm.


Voor elke slof haak je 6 vierkantjes.
Zoek daarvoor zelf een patroon,
zo maak je echt je eigen sloffen!

Leg ze neer met de goede kant naar beneden
volgens dit schema:
Klik op afbeelding voor een vergroting.
Je naait de vier vierkanten in het midden aan elkaar.
Klap het hieldeel om, verkeerde kanten op elkaar 
en haak met een afstekende kleur met vasten 
de groene en aansluitend de rode kanten op elkaar.
Klap het teendeel om. 
Verkeerde kanten op elkaar.
Haak met dezelfde afstekende kleur als daarnet 
de naden aan elkaar volgens het kleurenschema. 
Begin middenboven op de wreef met
roze, dan paarse, dan de gele en als laatste de lichtgroene kant.
Je eindigt met een halve vaste weer boven op de wreef, waar je net begon.
Haak aansluitend een toer vasten 
langs de instap van de slof. Hecht af.
Haak vanaf middenachter met een andere kleur op deze vasten een rand stokjes. 
Haak daarbij in de hoeken (aan elke zijkant en middenvoor) 3 stokjes samen. Hecht af.
Haak op deze stokjes met de afstekende kleur een rand met de kreeftsteek.
Dat zijn vasten die je van links naar rechts haakt, dus
de andere kant op dan je altijd gewend bent. Dat geeft een
mooie randafwerking.
Hecht af en werk alle draadjes weg.


Ik hoop dat je veel plezier hebt met het haken van deze sloffen.
Koude voeten zijn echt verleden tijd!


Wil je nog meedoen met de kleine give-away?
Het kan nog t/m 31 augustus a.s.



Photobucket

Aanvulling:
Ik kreeg een bezorgde mail van Inge.
Omdat het emailadres niet klopt kan ik niet terug mailen.
Vandaar mijn reactie hier.
Ik wil benadrukken, dat het basis-idee voor deze sloffen komt van diverse sites op internet en uit dit boek.
Ik heb zelf de vierkantjes bedacht, ook de afwerking is van mijzelf. De sloffen zijn in elkaar gezet volgens een reeds bekende methode, die o.a. ook HIER te vinden is.
Het schema met vierkantjes hierboven is door mijzelf gemaakt.

Het is niet mijn bedoeling om de makers van het boek een hak te zetten. Sterker nog, ik raad jullie het boek aan. Er staan prachtige vierkanten in met allerlei leuke toepassingen.

Blijf aan de haak!
Karin